De duizenden klanten van de Nederlandse energieleverancier (NEM) zullen komende maand twee energienota’s ontvangen. De energieleverancier hoopt met deze manier wanbetalers aan te pakken.
Vanaf komende maand september moet elke klant voor het begin van de nieuwe maand de energierekening hebben betaald. Veel huishoudens krijgen daarom volgende maand éénmalig 2 rekeningen: die van september en oktober. In oktober betalen consumenten vervolgens de rekening van november.
Veel wanbetalers bij de NEM
Volgens NEM woordvoerder Joska Blaak heeft het bedrijf veel te maken met wanbetalers. `Daarom halen we de incasso naar voren en leveren we niet voordat de eerste termijn is betaald,` zegt Blaak.
Klanten die de rekening niet in één keer kunnen overmaken of daardoor in de financiële problemen komen, kunnen een betalingsregeling treffen met NLE.
Andere energieleveranciers
NLE is niet de enige energieleverancier die haar klanten vooraf laat betalen. Ook energieleveranciers als Budget Energie, Qurrent en Vandebron doet dit. De meeste leveranciers innen de rekening dezelfde maand van levering. Klanten van grote energieleveranciers als Essent, Nuon en Eneco kunnen zelf bepalen op welke dag het voorschotbedrag wordt geïncasseerd.