Energieleverancier verlengen of overstappen?

overstappen_of_verlengenSoms lijkt het er op dat energieleveranciers trouwe klanten minder belangrijk vinden dan nieuwe klanten. Nieuwe klanten worden met hoge kortingen binnengehaald. Als trouwe klant betaal je al snel weer de hoofdprijs.

Je ziet dat vooral terug als je de tarieven en kortingen voor nieuwe klanten vergelijkt met de tarieven en kortingen voor bestaande klanten. Maar waarom is dit? En hoe zit dat eigenlijk in andere markten, zoals de telecommarkt? In de energiemarkt is het voorlopig nog zo dat ieder jaar overstappen van energieleverancier loont. Wij streven naar een toekomst waarin verlengen bij je huidige leverancier net zo voordelig is als overstappen van energieleverancier.

Waarom overstappen van energieleverancier?

Waarom worden nieuwe klanten meer beloond dan bestaande klanten? Een duidelijke reden is hier lastig te noemen, want bestaande klanten zijn toch minstens zo belangrijk als nieuwe klanten? Veel mensen vinden overstappen te veel gedoe. Misschien is dat een reden voor een energieleverancier om zich voornamelijk te richten op nieuwe klanten? Bestaande klanten blijven toch wel, omdat overstappen te veel moeite kost? Toch is overstappen van energieleverancier zo gedaan en de mogelijke besparing is vaak groot.

Vooral klanten die al jaren bij dezelfde leverancier zitten, betalen al snel meer dan nieuwe klanten. Veel mensen hebben dit ervoor over. Er zijn geen slechte ervaringen met de leverancier, het voelt vertrouwd. Die klanten adviseren we om dan jaarlijks eens te bellen met hun leverancier voor een aanbieding voor bestaande klanten. Dit levert meestal niet de grootste besparing op, maar overstappen hoeft dan niet. Enkele leveranciers bieden sinds kort ook verlengcontracten aan op Energie123.nl. Niet de voordeligste, maar voor veel mensen een goede keuze!

Hoe zit het in de telecommarkt?

In de telecommarkt is de kloof tussen aanbiedingen voor nieuwe klanten en voor bestaande klanten kleiner. Vroeger lag de focus van telecom aanbieders voornamelijk op het binnenhalen van nieuwe klanten. Deze situatie bestaat nu nog in de energiemarkt, waardoor regelmatig overstappen van energieleverancier nu nog het meest loont. De telecommarkt is bezig met een verandering waarbij ook bestaande klanten profiteren van scherpe aanbiedingen. Maar ook in deze markt loont regelmatig overstappen nog het meest.

Waar willen we heen?

Ons werk als vergelijkingssite is jou een compleet overzicht te geven van de energiecontracten die passen bij jouw situatie. Jij laat ons weten wat je belangrijk vindt en wij tonen de energiecontracten die daarbij aansluiten. Omdat prijs vaak het belangrijkst is, adviseren wij meestal een overstap naar een andere leverancier. Maar zou het niet veel beter zijn als je gewoon klant kunt blijven met een goede verlengingsaanbieding? Wij dromen van een wereld waar leveranciers ook het beste voor hebben met hun bestaande klanten. Wij praten hierover met energieleveranciers en sinds kort bieden zij ook steeds betere verlengmogelijkheden aan op onze vergelijkingssite. Nog steeds niet zo goed als aanbiedingen voor nieuwe klanten, maar we merken dat steeds meer mensen hiervan gebruik maken.

Wij streven naar een toekomst waarin verlengen net zo voordelig is als overstappen. Je kunt dan elk jaar kiezen om bij de leverancier te blijven zonder dat je daar op achteruit gaat! Tot die tijd loont regelmatig overstappen van energieleverancier en daarmee blijven wij je gratis helpen.