Energiebedrijven onduidelijk over energietarieven

Energiebedrijven zijn nog altijd te schimmig over de stroomprijzen voor de consument. Per leverancier worden op rekeningen en facturen bijvoorbeeld verschillende termen gehanteerd, waardoor veel consumenten moeite hebben met het vergelijken van tarieven.

Mensen blijven hierdoor vaak lang bij dezelfde energieleverancier hangen. Dat stelde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag naar aanleiding van vragen van Het Financieele Dagblad. De toezichthouder is momenteel in gesprek met de energiebedrijven en wil op korte termijn met een nieuwe set van regels komen die de energierekeningen en facturen begrijpelijker en eenvoudiger moeten maken.

Overstappen energieleverancier

In 2013 is zo’n 13 procent van de energieconsumenten overgestapt naar een andere energieleverancier, maakte ACM eerder al bekend. Dat is meer dan in eerdere jaren. Maar volgens ACM blijkt uit onderzoek dat er meer mensen zouden overstappen wanneer de stroomprijzen duidelijker aangegeven zijn.

Sinds de Nederlandse energiemarkt in 2004 volledig is geliberaliseerd, is 44 procent van de consumenten minstens één keer veranderd van aanbieder.

De mededingingswaakhond vindt het belangrijk dat meer consumenten wisselen van energiecontract of energiebedrijf. Consumenten die overstappen, stimuleren bedrijven om te innoveren en te zorgen voor een betere service en concurrerende prijzen, aldus de ACM.